INSPIRATION I NOVEMBER

KVINNA OCH KONSTNÄR-IDAG!
Temadag på Akvarellmuseet

Trots landvinningar finns det fortfarande hinder.

Om skiftande villkor för starka kvinnliga berättare som kräver tillträde till det offentliga rummet. Hur står vi nu?

Temadag med föreläsningar, filmvisning och diskussioner på Nordiska Akvarellmuseet. Lördagen den 11 nov. kl 12:30 – 17:00

Akvarellmuseet, Tjörns Filmstudio och Tjörns Konstförening

• Museichef Bera Nordal gav föreläsning om synliggörande av kvinnor i konsten genom tider från tidigt 1600-tal till nutid. En föreläsning som gav mersmak.
  • Christina Olofson, filmregissör, presenterade och visade sin kortfilm om konstnären Helene Schjerfbeck med titeln, ”Nästa söndag skall jag måla en svart prick bättre”. Ett starkt och vackert porträtt.
  • Christina Olofson gav oss en föreläsning om sitt arbete att skildra kvinnors arbetsvillkor inom konst, filmregi och musikaliskt ledarskap. Vi fick sedan möjligheten att se den fantastiska dokumentären ”Call Me Madame Maestro” 2021 som matchade den prisbelönta dokumentären ”Dirigenterna” från 1987.
    Fyllda med denna dags starka intryck tackar vi och bär med oss en känsla att det ÄR möjligt att förändra världen.

Se, Call Me Madame Maestro Trailer